پرش به محتوا

نامه ای از استنلی کوبریک به برگمان

این نامه را استنلی کوبریک در سال 1960 برای برگمان نوشته است. من شخصا هیچوقت از هواخواهان پر و پا قرص برگمان نبوده ام. بیشترین چیزی که در این نامه برایم جالب است ستایش بی چون و چرا و فروتنانه یک کارگردان بسیار شاخص تاریخ سینما از دیگری، آن هم در یک رسانه شخصی است. از این دست ستایش ها در مصاحبه ها و مکان های عمومی زیاد دیده ام ولی در متون مکتوب کمتر. فکر میکنم دیدن این نامه برای دوست دارن این دو نفر جالب باشد. اینجا آدرس متن اصلی نامه است:

http://www.lettersofnote.com/2011/07/you-are-greatest-film-maker-at-work.html

بعد از ترجمه که در زیر می آید می توانید عکسی هم از نامه اصلی ببینید. مخصوص کسانی مثل خودم که همیشه اولین واکنششان به چنین متونی ادعای دروغین بودن است. امیدوارم برایتان جالب باشد. طبعا هرکسی که ترجمه را دوست نداشت می تواند متن انگلیسی را بخواند، نامه بسیار ساده است.

نهم فوریه 1960

آقای برگمان عزیز

شما قطعا تحسین و تایید و موفقیت جهانی کافی داشته اید که این نامه را غیرضروری کند. ولی به هر حال، گفتنی را باید گفت، و من هم میخواهم تحسین و سپاسم را به عنوان یک کارگردان همکار شما، بابت دستاوردهای غیرزمینی و فوق العاده­ای که شما به جهان ارائه کرده اید با فیلمهایتان(من هیچوقت در سوئد نبوده ام و در نتیجه از لذت تماشای کار تئاتر شما محروم بوده ام) به دیگر سپاسها اضافه کنم. دید شما به زندگی مرا عمیقا تکان داده است، بسیار بسیار عمیقتر از هر فیلم دیگری که تا امروز دیده ام. به اعتقاد من شما بزگترین فیلمسازی هستید که الان مشغول کار است. ورای این، بگذارید اضافه کنم که هیچکس در خلق فضا و حال و هوا ، روانی بازی ها، پرهیز از بدیهیات، حقیقی و تکمیل بودن شخصیت پردازی بر شما پیشی نمی گیرد. به این لیست هرکسی باید تمام چیزهای دیگری که مربوط به ساختن یک فیلم میشود را اضافه کند. به نظر من شما از نعمت بازیگران فوق العاده بهره مندید. ماکس ون سیدوف و اینگرید تولید به وضوح در حافظه­ی من زندگی می کنند، و بسیاری دیگر در میان بازیگران شما هستند که نامشان از من می گریزد. برای شما و تمام آنها آرزوی بهترین بخت را دارم، و مشتقانه چشم انتظار یک یک فیلم هایتان هستم.

با بهترین آرزوها

استنلی کوبریکletter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *