پرش به محتوا

معرفی کتاب بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان

ketabroom.ir_file_5954

 

اگر این مطلب برایتان جالب بود، پیشنهاد می‌کنم مرا در اینستاگرام فالو کنید: (https://www.instagram.com/ahosseinioun/)

یا در توییتر (https://twitter.com/Ahosseinioun)

که بیشتر در ارتباط باشیم.

معرفی کتاب بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان

نویسنده: مایکل تی یرنو

مترجم: محمدگذرآبادی

نشر ساقی، چاپ دوم، 1391، 3500 تومان

لینک دیدن کتاب در آدینه بوک:

http://www.adinehbook.com/gp/product/9645675866/ref=sr_1_1000_1/386-6565162-6596034

خیلی از کتاب های فیلمنامه نویسی چند تا ویژگی دارند، یکی زیاده گویی است. مثلا داستان رابرت مک کی با اینکه کتاب خوبی است زیادی مفصل است و آدم تا بخواهد به آخرش برسد پیر میشود. یا کتاب سیدفیلد و بلیک اسنایدر زیادی خط کشی شده است و مدام درگیر اینکه صفحه چند چه بشود و چه نشود. «بوطیقای ارسطو» برای فیلمنامه نویسان» این ویژگی ها را ندارد، 146 صفحه است، نمودار و جدول و خطکشی هم ندارد.

ترجمه­ دوست عزیزم، محمد گذرآبادی، مثل همیشه روان و خوب است. ترجمه­ چندین و چند کتاب آموزش فیلمنامه­ نویسی به او ابزار مناسبی برای چنین ترجمه­ هایی داده است. البته نسخه­ انگلیسی کتاب را هم من به شکل ای.بوک فکر میکنم داشته باشم، اگر کسی خواست می تواند بگیرد و خارجی­ اش را بخواند. نشر ساقی هم طبعا مثل همیشه کتاب را شیک و مجلسی منتشر کرده است.

مایکل تی یرنو نویسنده­ کتاب ظاهرا کارشناس فیلمنامه­ یکی دو تا از استودیو­های هالیوود بوده و هست. حرف اصلی کتابش این است که بوطیقا یا همان فن شعر ارسطو، هنوز هم کتاب مفیدی است و اصولش هنوز هم صحیح است. برای اثبات این حرف تی یرنو حتی تا جایی پیش می رود که عادات غذایی شخصیت را در شخصیت پردازی موثر میداند، و برای توجیه حرف هایش از متون دیگر ارسطو نیز کمک میگیرد. مباحث کتاب در مورد وارونگی بخت، غافلگیری، طرح های ساده و پیچیده، و کمدی، جالب و مفید هستند. اگرچه برخی قسمت ها ممکن است به نظر گنگ و نامفهوم باشد.

به هر حال با تمام این اوصاف و با وجود تمام ایراداتی که می تواند به کتاب وارد دانست یا ندانست و تمام بحث­هایی که در مورد چنین کتاب­هایی وجود دارد؛ به نظرم «بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان» کتاب مفیدی است. اقلا من از خواندنش پشیمان نیستم و دو سه تا نکته­ جدید هم ازش یاد گرفته ام. یک چیز اساسی و مهم را هم نباید فراموش کرد. خود بوطیقای ارسطو از هر کتابی که برای شرحش نوشته اند مفیدتر و ساده تر است، از من می شنوید کتاب ارسطو را فراموش نکنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «معرفی کتاب بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان»

    1. امید وار بودم کسی اینو ازم نخواد!

      ولی گشتم پیداش کردم البته ای.بوک خیلی خوبی نیست، توی یه پست جدا می ذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *