پرش به محتوا

سخنرانی هارولد پینتر در 1962

harold pinter

harold pinter

سخنرانی هارولد پینتر در جشنواره دانشجویی بریستول1962

این سخنرانی را هم قبلا منتشر کرده بودم، یکبار هم در روزنامه اعتماد چاپ شده بود که سایتش البته فیلتر است و خلاصه متن اینجا در فایل پی دی اف خیلی ساده تر و راحت تر خوانده خواهد شد.  وگرنه خود سخنرانی را در سایت مگ ایران هم می توانید پیدا کنید با این لینک:

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1635246

 

هارولد پینتر هم که معرفی لازم ندارد، اگر هم میخواهید از پینتر دانش فرا ویکی داشته باشید من این صفحه را پیشنهاد میکنم.

صفحه روزنامه گاردین در مورد پینتر

در این صفحه دوستان روزنامه گاردین مطالبی را که در مورد پینتر منتشر کرده اند زیر هم آورده اند و در مجموع یک پرونده کامل در مورد پینتر است، اگر هم میخواهید بیشتر بخوانید انتهای همین متن چند تا پیوند مفید گذاشته ام.

فایل پی دی اف مورد نظر را با کلیک روی لینک زیر دریافت کنید و از خواندنش لذت ببرید.

writingfortheatre1

 

در این سخنرانی پینتر در مورد اصولا نمایشنامه نویسیش حرف میزند. مخصوصا بخش مورد علاقه من وقتی است که میگوید هو کردن تماشاچی یعنی زنده بودن تئاتر، و من هر بار پاراگراف مربوطه را میخوانم ذوق می کنم.

 

این هم  پاراگراف اول از متن سخنرانی:

من نظریه پرداز نیستم. صاحب‌نظر مقتدر و قابل اعتمادی در صحنه‌ی دراماتیک، صحنه‌ی جامعه، یا هر صحنه‌ای نیستم. من وقتی بتوانم نمایشنامه می‌نویسم و همین. کلش همین است. پس با کمی بی‌میلی حرف می‌زنم. چون می‌دانم که هر گزاره به تنهایی حداقل 24 وجه ممکن دارد، بسته به این‌که آن وقت کجا ایستاده‌اید، یا هوا چطور است. به نظرم یک جمله‌ی طبقه‌بندی کننده هیچ‌وقت برای همیشه سر جایی که هست نمی‌ماند و به سرعت توسط بیست و سه امکان دیگر موضوع تغییر می‌شود. بنابراین، گزاره‌هایی که من می‌سازم نباید نهایی و قطعی فهمیده شوند. یکی دو تای آن‌ها ممکن است نهایی و قطعی به نظر برسند؛ حتی تقریبا نهایی و قطعی باشند، ولی من فردا این‌طوری[مثل امروز] قبولشان نخواهم کرد، و دلم نمی‌خواهد شما هم امروز نهایی و قطعی بدانیدشان….

این هم چند لینک دیگر در مورد هارولد پینتر:

دریافت چند نمایشنامه از پینتر از کتابناک

هارولد پینتر در ویکی پدیای فارسی

سخنرانی هارولد پینتر در هنگام دریافت جایزه نوبل

متن انگلیسی سخنرانی هارولد پینتر هنگام دریافت جایزه نوبل

سایت رسمی هارولد پینتر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *