این مصاحبه با سیدفیلد هم قبلا در روزنامه اعتماد چاپ شده است. تقریبا چهار سال پیش و فکر میکنم هنوز بشود در گوشه و کنار اینترنت هم پیدایش کرد. به هر حال سیدفیلد به عنوان یکی از آدم های شناخته

سید فیلد

سید فیلد

شده در ایران در حوزه فیلمنامه نویسی است. من شخصا نه ارادت چندانی به کتابش دارم نه الگویش را خیلی می پسندم. به نظرم الگوهای جدیدتری که طراحی شده اند نسبت به الگوی سیدفیلدی دقیقتر و منسجمتر هستند، با این وجود خواندن حرف های سیدفیلد همیشه جالب است. سید فیلد در این مصاحبه کتاب جدیدش را معرفی میکند. کمی از نظرات تغییر کرده اش در مورد داستان حرف میزند و مهمتر از همه پالپ فیکشن را انقلابی در نگاه نو به ساختار کلاسیک معرفی میکند.

این هم لینکی به مصاحبه که در وب موجود است، اگر پی دی اف دوست ندارید:

مصاحبه با سیدفیلد ـ انقلاب پالپ فیکشن

البته متن مصاحبه را جسته و گریخته در جاهای دیگر وب هم میتوان پیدا کرد، مثلا اینجا هم دیدمش:

http://www.writedown.blogfa.com/post-25.aspx

که بدون ذکر نام و به نقل از سینما آنلاین آورده است. زندگی است دیگر.

امیدوارم برایتان مفید هم باشد.

فایل پی دی اف مصاحبه را می توانید دریافت کنید یا باز کنید و سهل و ساده و سریع بخوانید:

syd field

این هم بخشی از مصاحبه:

دو رویداد و مخصوصا رویداد کلیدی(Key Incident)، مفاهيم تقریبا جدیدی در درس‌های من هستند. رویداد برانگیزنده(Inciting Incident )، رویداد اولی است که فیلم‌نامه را باز می‌کند و داستان را به حرکت در می‌آورد. مثلا در ارباب حلقه‌ها، رویداد برانگیزنده زمانی است که بیلبو بگینز حلقه را کف رودخانه پیدا می‌کند. این اولین نمایش بصری از رویداد کلیدی است که داستان درباره‌ی آن است، و همان چیزی است که شخصیت اصلی را به داستان می‌کشاند. در ارباب حلقه‌ها رویداد کلیدی وقتی است که از سر سرنوشت، تقدیر یا جذبه؛ فرودو حامل حلقه می‌شود…