پرش به محتوا

راه آهن زیرزمینی منتشر شد

راه آهن زیرزمینی را نشر ثالث منتشر کرده است، 364 صفحه است و قیمتش 38500 تومان است. کتاب را  می‌توانید از کتابفروشی آنلاین چهل کلاغ تهیه کنید، کافی‌ است اینجا را کلیک کنید.

توجه کنید که راه‌ آهن زیرزمینی رمان خشنی است و مناسب کودکان و شاید حتی نوجوانان نیست، موضوع آن برده‌داری است و مصیبت‌های آن. یعنی اگر دنبال خنده و فضای شاد یا پایان‌های خوش می‌گردید، راه آهن زیرزمینی کتاب مناسبی نیست.

 

راه‌آهن زیرزمینی روایت مصیبت زندگی بردگان آمریکایی در قرن نوزدهم است، از خلال زندگیِ کورا، دخترِ سیاهی که می‌گریزد. قدم به قدمِ راه، صیادی کارکشته به نام ریجوی تعقیبش می‌کند و کورا درک می‌کند که زنجیرِ بردگی بلندتر از حصارهای مزرعه‌ی رندال بوده است. کولسون وایتهد برای همین رمان جایزه‌ی پولیتزر 2017 را برده است (و به دنبال آن طبعا جوایز متعدد دیگر) و روزنامه‌ها و مجلات معتبر ـ گاردین، نیویورک تایمز و … ـ یک‌صدا اثر را تحسین کرده‌اند.

سبک او خاص است، ترکیبی است از نگارش ادبی و گویش عوامانه، پر از اصطلاحات رایج قرن نوزدهم آمریکاست و تکه‌هایی از لهجه‌ی خاص بردگان را هم دارد. نکته‌ی مهم دیگر این است که «راه‌آهن زیرزمینی» واقعی است و با یک جستجوی ساده می‌توانید به چند و چون آن پی ‌ببرید. البته قطار و ریلی در کار نبوده است، راه‌آهن زیرزمینی در واقعیت شبکه‌ای بوده از آدم‌هایی که به بردگان فراری کمک می‌کرده‌اند، اما وایتهد «راه‌آهن زیرزمینی» را در معنای ادبی‌اش نشان داده است، اگر واقعا ریلی زیرِ زمین بود چه می‌شد؟ این لایه‌ی فانتزی در ترکیب با واقعیت، به رمان لحنی جادویی بخشیده. وایتهد برای اینکه نشان دهد بردگان تنها قربانیان ظلم آمریکایی نبوده‌اند گریزهایی به کشتار سرخ‌پوستان در قرن نوزدهم، اوضاع مهاجرین اروپایی و حتی سفیدپوستان فقیر هم می‌زند. همچنین از بازی‌های میان خود سیاه‌پوستان و تاثیرش بر طولانی شدن دوران بردگی غافل نیست. بر خلاف بسیاری از فیلم‌های هالیوودی که زندگی بردگان را می‌سازند، در کتاب راه‌آهن زمینی هیچ برده‌ای نیست که با لطف سفید‌پوستی مهربان و در پرتوی معجزه‌ی عشق خوشبخت شود، این رمان واقعی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *